ККД рядового бензинового двигуна дуже далекий від 100%. З інженерної точки зору його важко вважати ідеалом, але для розробників ГБО – це стандарт, на який рівняються при оцінюванні продуктивності системи.
У п'ятому поколінні газових систем конструктори максимально близько підійшли до такої продуктивності авто на газі, яка була б близькою до роботи на бензині. І це стало своєрідною революцією у світі газового обладнання.
Про те, як улаштована система ГБО 5-го покоління, у чому її принцип роботи і наскільки все це є виправданим в українських реаліях, розповімо далі.
Принцип роботи ГБО 5
Принцип роботи газобалонного обладнання 5-го покоління спрощено виглядає так:
- Насос подає скраплений газ по магістралі на газові форсунки, які врізані в колектор.
- Електроніка керує впорскуванням.
- За рахунок розпилювання досягається більш повне спалювання газу.
- Зайве паливо, що не потрапило в колектор, по зворотній магістралі повертається в балон. Тобто тут повністю реалізовано бензинову схему.
А це означає, що авто не тільки заводиться «на холодну», а й витрачає газ в обсягах, наближених до бензинових. Це ще більше підвищує економію.
Рідні реалії: чому 5-те покоління не проявило себе в Україні
Зріджений газ, робота як на бензині – усе здається на перший погляд ідеально продуманим. Але чи працює ця схема в українських реаліях? На жаль, ні.
Проблеми починаються з того, що за систему п'ятого покоління вам доведеться віддати 1500–2000 євро при встановленні. Це навіть для європейців немаленька сума, а для українців – космічна. Якщо і віддавати стільки за ГБО, то воно має стабільно і довго працювати, не створюючи проблем. А це вже точно не про 5-те покоління систем.
Ні в якому разі не хочемо критикувати будову устаткування п'ятого покоління. Систему влаштовано блискуче, проте на практиці все трохи інакше. Її форсунки і насос спрацьовуються з шаленою швидкістю, як нові черевики по бездоріжжю. А це розносить вщент головну перевагу переходу на газ у цілому – економію.
Заміна комплектуючих ГБО 5-го покоління – теж задоволення не з дешевих, а якщо врахувати, що ви і так нещодавно витратилися на устаткування, витрати зростають шалено. Ви ж економити зібрались, а не марнотратством займатися.
Чому автовласники відмовляються від встановлення ГБО 5-го покоління
70% українських автовласників і трохи менша кількість європейських, які встановили 5-те покоління ГБО, звертаються для ремонту раніше, ніж закінчується гарантія від виробника на обладнання. Всі ці несправності викликані спрацюванням комплектуючих через, не повірите, роботу на газі. Вони або не до кінця протестували своє устаткування, або в них був якийсь особливий заводський газ.
Але навіть з європейським газом трохи кращої якості, ніж у нас, обладнання почало здаватися завчасно. А для розробників газових систем – це не гарантійний випадок. Що залишається робити?
Ефективніше поставити ГБО 4-го покоління за 500 євро і мати своєчасний сервіс. Чи платити 1500–2000 євро за обладнання, яке себе не виправдало при роботі? І в Європі, і в Україні дедалі більше автовласників обирають перший варіант.
Чи ставимо ми ГБО 5-го покоління на автомобілі?
Як показує практика, після консультації 98% наших клієнтів відмовляються від намірів установити ГБО 5 і обирають 4-те покоління.
Не тому, що ми не хочемо його ставити, а тому, що обирають системи, які перевірені сотнями тисяч українських власників авто, переобладнаних на газ.
Щоб дізнатися вартість установлення ГБО на ваш автомобіль або отримати додаткову консультацію експерта, просто заповніть нижче вказану форму:
Установлення ГБО 5-го покоління: технічні особливості
Усе за аналогією системи живлення бензинового двигуна. Це завдання спочатку взяли на себе нідерландські конструктори Prins, а потім і всі розробники газового обладнання. І в п'ятому поколінні систем їм це вдалося. Газ почали подавати у впускний колектор у зрідженому стані. Ідея проста і раціональна. Адже саме так упорскується бензин.
Газ на авто 5-го покоління залишається зрідженим. Звідси найменування системи – LPI (Liquid Propane Injection). Щоб подавати скраплений газ, інженерам довелося розробити новий агрегат – газовий насос для зрідженого газу.
Він відповідає за підтримання номінального тиску в усій магістралі: від балона до форсунок. А також – за циркуляцію надлишку газу, щоб уникнути появи газових пробок.
Немаленька ціна на газобалонне обладнання 5-го покоління багато в чому залежить від вартості саме цього агрегату. Так, доведеться заплатити більше, проте можна заощадити на редукторі та його обслуговуванні, адже він не потрібний. Також не потрібні звичні фільтри, тому що в насосі встановлено власні.
Для кожної моделі автомобіля існує унікальна програма, розроблена самим виробником газобалонного обладнання. Зі стороннім софтом система працювати коректно не буде.
Звичайно, цей факт також вплинув на ціну встановлення. Але фірмовий софт забезпечує бездоганну роботу системи.
Висновки: переваги та недоліки ГБО 5-го покоління
З інженерної точки зору система п'ятого покоління доволі логічна та продумана. Вона працює ідеально, правда, тільки в теорії. Європейські та українські водії, які встановили систему, користуються перевагами устаткування тільки на перших етапах експлуатації.
А за цим ідуть чергові витрати на ремонт ГБО, оскільки його насос і форсунки спрацьовуються набагато швидше, ніж передбачено розробниками. Обслуговування такої системи фінансово дуже обтяжливе для типового українського жителя.
Висока ціна обладнання і регулярні потрапляння на сервіс демонструють його непридатність для роботи в реальному світі українських реалій. Що й стало головним каменем спотикання в поширенні системи 5-го покоління в Україні та частково в Європі. Наразі ГБО 4 з точки зору вартості встановлення, регулярності й вартості обслуговування є більш вигідним рішенням.