Нормальні витрати газу на 10–15% більші від середніх витрат бензину на 100 кілометрів пробігу, тобто 1 літр бензину = 1–1,1 літра газу. Якщо витрати газу перевищують витрати бензину більш як на 15%, то, швидше за все, потрібно оптимальніше налаштувати систему ГБО. А щоб зрозуміти, наскільки газ є вигіднішим за бензин, достатньо подивитися на співвідношення цін газу та бензину на вашій улюбленій заправці. Зазвичай ціна 1 літра газу у два рази нижча, ніж 1 літра бензину. Тобто ви економите близько 50% при кожній заправці.
Газові балони виробляються двох видів: циліндричні й тороїдальні. Якщо питання в тому, щоб поставити балон більшої місткості, вибирайте циліндричний. Такі балони можна знайти в будь-якій конфігурації за місткістю і габаритами. Якщо йдеться про те, щоб максимально естетично і практично встановити балон, не обмежуючи багажний простір, то краще вибрати тороїдальний. Балони тороїдальної форми чудово розміщуються в ніші для запасного колеса, не займають зайвого місця, а за обсягом можуть бути від 38 до 89 літрів.
Існують два типи газового палива: пропан-бутанова суміш і метан. Пропан-бутан – це той вид газу, на якому їздить більшість авто, які обладнано ГБО в Україні. Чому так, давайте розберемося? Пропан-бутан – зріджений нафтовий газ (транспортується під тиском 10–15 атмосфер). Метан – стиснутий природний газ (у машині знаходиться під тиском 200–250 атмосфер). Через таку різницю тиску для цих двох видів палива потрібні різні балони. Крім того, в метанових установках набагато вищі вимоги до безпеки. І це не кажучи про те, що метанові заправки не так-то легко знайти (навіть у Києві їх досить небагато). Тому ГБО на легкових авто споживає пропан-бутан, а не метан.
Зазвичай на газі ваше авто так само динамічно їздитиме, як і на бензині. Хоча б через те, що якість нашого бензину залишає бажати кращого, тому ваша машина їздить не так добре, як могла б. А якщо встановити варіатор КВЗ, то показники роботи двигуна на газі будуть навіть кращими, ніж на бензині.
Будь-яке ГБО є більш чутливим до чистоти повітряного фільтра порівняно з їздою на бензині. Тому ми рекомендуємо міняти повітряний фільтр трохи частіше, ніж при їзді на бензині, припустимо, не через 15 000, а після 10 000–12 000 кілометрів. Якщо витрати газу у вашому автомобілі збільшилися, то, можливо, причина саме в повітряному фільтрі. Якщо є сумніви щодо його чистоти (наприклад, польовими дорогами покаталися), то краще відразу ж поміняти.
В Україні 5-те покоління ГБО часто плутають із спеціальним 4-м для двигунів із системою прямого впорскування палива: FSI, TSI, TFSI, GDI, SkyActiv.
Система ГБО 5-го покоління призначена для двигунів із розподіленим упорскуванням палива, основна відмінність від 4-го покоління ГБО полягає в тому, що впорскування газу проводиться в рідкій фазі.
Ми не встановлюємо системи ГБО 5-го покоління і не рекомендуємо це робити, оскільки завод-виробник більше їх не випускає, знайти витратні матеріали для технічного обслуговування цих систем дуже проблематично. Найголовніше – у цих системах слабким елементом вважається насос, який дуже швидко виходить з ладу при експлуатації в українських реаліях.
Рекомендуємо розглянути 4-те покоління ГБО, яке встановлено на 90% автомобілів в Україні.
Балон установлюється на автомобіль відповідно до державних стандартів і норм безпеки. Достатньо пам'ятати при монтажі, що балон не має бути нижньою точкою в авто. Сама посудина дуже міцна, зроблена зі сталі товщиною 3–4 міліметри, на відміну від штатного бензобака, який у деяких сучасних авто виконано із пластику.
Більшість сучасних автомобілів має гідрокомпенсатори ходу клапанів, з допомогою яких двигун налаштовується під зміни властивостей палива. Для автомобілів без гідрокомпенсаторів обов'язковим є регулювання клапанів з інтервалом, який установив завод-виробник. А на газі – частіше: через 10 000–15 000 кілометрів пробігу.
Ось кілька причин, через які клапани прогорають:
Ці причини є універсальними і не мають прямого стосунку до газу, оскільки через них також виходять із ладу клапани на бензині.
Таким чином, сам газ не шкодить двигуну. Шкоди завдають бідна суміш і неправильне регулювання роботи, незалежно від того, на чому працює двигун: на бензині чи газі.
На бензині бідну суміш здатний виявити і виправити кисневий датчик. Із газом це не спрацьовує, тому перед монтажем газового обладнання машину обов'язково перевіряють на проблеми з двигуном, запалюванням, а також проводять перевірку справності датчиків кисню. Для усунення проблем перед установленням ГБО майстер відправить машину на ремонт.
Інтерв'ю зі спеціалістом:
У найближчі 3–5 років електрокар стане варіантом для великого міста, без амбіцій на далекі подорожі, адже ємності батареї вистачає до п'яти годин експлуатації («Теслу» не розглядаємо через вартість). Зарядних станцій мало, а тривалість зарядки займає від чотирьох годин, найкращий випадок – високошвидкісна заправка, проте вартість висока.
Отже, купуючи авто з електродвигуном, забуваємо про подорожі на авто, принаймні до тих пір, поки не отримаємо достатньої кількості зарядних станцій на дорогах. Адже, на відміну від бензинового двигуна, електрикою з каністри не заправишся. ☺
Маючи великі пробіги та не обмежуючи себе в можливостях, за 3–5 років можна окупити не тільки встановлення ГБО, але й покупку самого авто.
Порівняно з бензином у дизельних автомобілях невеликі витрати палива: 5–7 літрів.
Проте недоліків теж немало:
Подорож по Європі на авто з ГБО – це просто, зручно і дешевше у два рази, ніж на бензині, головне – знати деякі нюанси:
Подробиці про типи заправних пристроїв розказано у статті: Карта типів LPG адаптерів в Європі - поради бувалих
Іноді розходяться чутки, що для газу потрібні свічки, які відрізняються від звичайних, деякі фірми навіть роблять свічки з написом LPG (типу для газу). Але досвід показує, що для їзди на газі підходять звичайні свічки. Найголовніше – щоб ці свічки були справними, оскільки погана свічка – це ймовірність зворотного хлопка, наслідки якого для інжекторного двигуна можуть бути відчутними.
Найчастіше до сервісу звертаються з проблемами:
Якщо є витік у заправному пристрої або розірвана (перетерта) газова магістраль, тоді запах з'являється вранці при запуску авто, якщо ж «на гарячу» запах пропадає – витік відбувається в газових рукавах.
Якщо клієнт відчуває запах:
При вимкненому запаленні натискайте та утримуйте кнопку управління паливними режимами в положенні «Газ». Потім включайте запалювання і крутіть стартер до підхоплення. Якщо причина аварійного пуску на газі полягає у відсутності бензину, тоді негайно вирушайте до АЗС. В іншому випадку є ризик виходу з ладу бензонасоса.
Для початку потрібно відповісти на запитання:
Варто пояснити, як саме клієнт може точно визначити споживання газу:
Витрачену кількість палива ділимо на пройдену відстань і множимо на 100.
Щоб це не здавалося вам чимось складним, ось приклад.
Припустимо, ви витратили 28 літрів на 300 кілометрів шляху.
Обчислення будуть такими: 28/300 x 100 = 9,3 літра на 100 кілометрів.
Якщо проблема з великими витратами підтверджується, необхідно підключити електроніку та перевірити налаштування з корекції (як на газі, так і на бензині).
Поширені причини підвищених витрат газу:
З чим може бути пов'язана проблема:
Проблема може бути пов'язана з тим, що:
Процедуру необхідно проводити до тих пір, поки при відключені будь-якої з форсунок авто не перестане смикатися.
Далі необхідно поміняти котушки місцями і перевірити ще раз, якщо несправність залишилася на тому самому циліндрі, отже, проблема може бути пов'язана з механікою двигуна, якщо ж вона перейшла на інший циліндр – проблема в даній котушці;
https://www.youtube.com/watch?v=DSXIqSLYpBw&feature=emb_title
При правильному встановленні ГБО не повинна з'являтися помилка: check engine.
Поширені причини – помилки щодо суміші чи пропусків.
Поширена причина – неякісні трійники, хомути і рукави. Ми стикаємося з такою проблемою на сервісі ГБО, багато встановників економлять на цих деталях. Достатньо встановити якісні комплектуючі, і така проблема не виникне.
Відключається подача газу: кнопка пищить або блимає, а потім відключається:
Відповідь на запитання можна знайти на відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=qLggXF6G_EE
Проблема може бути пов'язана з тим, що:
Приїхав на заправку, приєднав пістолет, але заправка не виконується.
Поширена причина – заклинило поплавок у балоні.
Потрібно:
Проблема може бути пов'язана з тим, що:
Найпоширеніша проблема - пробита мембрана газового редуктора.
Несправність варто шукати у форсунках або газовому редукторі.
ГБО 2 протипоказане для сучасних інжекторних систем, двигунів із прямим упорскуванням і автомобілів із пластиковим впускним колектором. Тут застосовується розподілене впорскування газу – тому ГБО 4-го покоління і вище. ГБО 2 призначене більше для карбюраторних двигунів.
Конденсат утворюється активніше при недостатньому прогріванні редуктора-випарника. Якщо перемикатися на газ на прогрітому двигуні, то процедуру можна проводити кожні два місяці (міська експлуатація).
При правильних налаштуванні та комплектації ГБО віддача ДВЗ не змінюється. Коректність налаштування визначається виключно за допомогою діагностики. Авто «без зворотного зв'язку» перевіряються газоаналізатором.
Через різницю властивостей пропан-бутану і бензину витрати газу завжди на 15–20% вищі, ніж бензину. Відхилення від норми вказують на некоректність паливної суміші, що негативно позначається на ресурсі ДВЗ.
Мережа станцій «Час Газу» – сертифікований установлювач ГБО. Ми видаємо повний пакет документів, які необхідні для сертифікації ГБО.
Де пройти сертифікацію колісних транспортних засобів у 2020 році?
Актуальний список діючих організацій ви можете взнати на сайті mtu.gov.ua. Процедура займає дві години.
Реєструють ГБО (вписують у техпаспорт) у всіх сервісних центрах МВС. Завантаження будь-якого сервісного центру України можна подивитися в онлайн-режимі через вебкамери на офіційному сайті: hsc.gov.ua.
ГБО 4-го покоління і вище сезонних регулювань не потребують. За формування суміші тут відповідає ЕБУ. А ось ГБО 2 при переході із «зимової» суміші на «літню» і назад регулювати бажано. Також сезонну діагностику необхідно проходити для перевірки з'єднань системи ГБО – рукавів і хомутів, тому що саме ці комплектуючі перебувають у групі ризику.
Кожне налаштування потребує перевірки з допомогою діагностики. Газ не детонує, тому здогадатися, наскільки правильно формується паливна суміш, без засобів діагностики неможливо.
Форсунки дійсно працюють шумно на відміну від моделей середнього і високого цінових сегментів. На ймовірну несправність форсунки вказує не шум, а нестійка робота ДВЗ. Приїжджайте до нас на діагностику, щоб дізнатися, чи у форсунках причина.