Сучасне газове обладнання не витримує дилетантів. Якщо ще кілька років тому власник авто включався в роботу установки вимушено, через відсутність пристойного сервісу, то нині такої необхідності немає. Звертатися до професіоналів потрібно ще й тому, що апаратура стала складнішою, тож помилки в налаштуваннях обходяться дорожче.
Саме тому регулювання газового обладнання – справа сервісменів, а не привід зібратися з друзями в гаражі.
Налаштування газобалонного устаткування – це не тільки регулювання редуктора ГБО і маніпуляції з гвинтами жадібності, а й IT-технології. Покладатися на здогадки тут не варто.
Навіть якщо вам здається, що двигун працює нормально, а тяга викликає захват, це не означає, що через пару-трійку десятків тисяч кілометрів пробігу не станеться біда. В устаткуванні 4-го покоління навички механічного регулювання можуть не знадобитись. Інша справа – комп'ютер із правильною програмою діагностики.
Регулювання ГБО 4-го покоління: заходи
У автомобілів із системою впорскування палива за все відповідає комп'ютер. З нього і треба починати. Те саме стосується ЕБУ газобалонного устаткування – у мережі станцій «Час Газу» не просто скидають помилку, а й виявляють причину її виникнення. Але найголовніше – усувають її!
Чому вчора «ластівка» летіла, а сьогодні – ніби за «хвіст» хтось тримає?
Причин маса: від банальної нестачі газу через проблеми з мультиклапаном або недогріванням редуктора до фундаментальної – ГБО не підходить за параметрами для конкретного авто.
Добре, якщо справа полягає в регулюванні мультиклапана або в низькому рівні охолоджувальної рідини. Гірше, коли доводиться приголомшити клієнта заміною форсунок і редуктора, тому що вони не відповідають потужності двигуна.
Так буває, коли встановлення здійснювалося некваліфікованими майстрами. В наших центрах установлення і регулювання ГБО в Києві подібне безглуздя усунено. А на встановлене ГБО ми надаємо гарантію.
- засмічення газових фільтрів;
- (поломка характеризується зниженням потужності, провалами при перегазовках);
- прийшов час робити ревізію редуктора-випарника. На таку думку наводять проблеми з перемиканням на газ, відсутність тяги на середніх обертах, підвищені витрати газу. В такому випадку допоможе регулювання редуктора ГБО;
- спрацювання форсунок або неправильне їх калібрування. Також характеризується високими витратами газу і зниженням потужності ДВЗ;
- газ незадовільної якості.
Нарешті, збої в роботі можуть зовсім не мати зв'язку із самим ГБО – проблема полягає в бортовій електромережі, свічках, датчиках або ВВ-дротах. Адже вони теж мають свій певний ресурс.
Наведені вище та інші поломки вводять в оману електронні системи управління. А різкі зміни температури або вологості тільки провокують і посилюють ситуацію – у наслідок чого накопичуються баги. Тут без комп'ютерної діагностики не обійтися. Тому насамперед ми скануємо електроніку – графіки і досвід допомагають визначити, де шукати причину зниження тяги.
Кожний бренд ГБО має свій алгоритм роботи і конструктивні особливості. Хоча сам принцип функціонування газобалонного устаткування залишається незмінним. Крім того, комплектації газового обладнання одного і того самого бренду можуть мати відмінності. Найчастіше виробник дає комплектаціям окремі назви, щоб полегшити сервісменам життя.
Наприклад, італійська компанія Lovato використовує назви Easy Fast і Smart, хоча обидві комплектації – це ГБО 4-го покоління. А турецький виробник ГБО Atiker застосовує більш хитромудрі абревіатури. Відрізняються ці комплекти і налаштуваннями, і ціною, і призначенням. Якість залишається незмінною – вона завжди на висоті.
Налаштування ГБО Lovato
Компанія Lovato давно присутня на вітчизняному ринку. В асортименті представлено традиційні комплекти ранніх поколінь, які чудово уживаються із суперсучасними системами, призначеними для сучасних авто із системою впорскування палива.
Окрім автоналаштування, яке здійснюється програмою, майже завжди потрібне точне регулювання ГБО «Ловато». Тут нам допоможе діагностичне обладнання. В домашніх умовах цього не зробити, у гаражі вам навіть «Гугл» не допоможе – таке обладнання є тільки в сервісному центрі!
Тобто остаточне регулювання робиться конкретно під ваш автомобіль і враховує його технічні параметри на поточний момент!
Те саме стосується регулювання редуктора ГБО «Ловато» і калібрування форсунок. Завдяки набутому широкому досвіду у сфері ГБО наше завдання – зробити роботу на газі безпечною для двигуна. Технічне устаткування центрів «Час Газу» дає можливість налаштувати роботу форсунок на всіх режимах навантаження без шкоди для клапанів. При цьому ККД двигуна буде максимальним.
Регулювання ГБО Atiker
Турецька фірма Atiker входить до трійки світових лідерів з виробництва ГБО. Те, що компанія поставляє своє обладнання в Європу, вже багато про що говорить. Та й не стали б ми зв'язуватись, якби якість викликала запитання. Також в «Атікер» – приємна ціна, а обладнання підходить для більшості автомобілів.
У бренда комп'ютерне програмне забезпечення власної розробки, і регулювання ГБО «Атікер» проводиться виключно фірмовою програмою. Інтерфейс вважається вдалим, оскільки є простим і зрозумілим. Редуктори компанії вирізняються компактністю і добре себе зарекомендували навіть з газом низької якості. Але, звичайно, зловживати неякісним газовим паливом не варто.
Налаштування ГБО STAG
Польська компанія STAG найбільш відома своєю електронікою – контролерами (ЕБУ), діагностичними сканерами, емуляторами форсунок. Останні розробки – контролери на спритній 32-бітній платформі – чудово працюють на сучасних авто із системою впорскування, тому що можуть підтримувати високу швидкість роботи газових форсунок.
Продукція фірми добре сумісна з чужими елементами ГБО – з агрегатами інших брендів. Зрештою, фахівці центрів «Час Газу» з регулюванням ГБО на STAG-контролерах особливих проблем не виявили.
Регулювання ГБО Prins
Компанія Prins – це «блакитна кров» серед виробників газобалонного обладнання. Недарма її вибирають самі автовиробники. Якщо заглянути під капот авто із заводським ГБО, то з великою ймовірністю там виявиться устаткування саме цього бренду. Нідерландці – лідери газових технологій, і коли говорять про ГБО 5-го чи 6-го покоління, то це «Прінс».
Бюджетних комплектів у компанії в асортименті немає – тільки преміум. Якість виконання – відповідна. У компанії висока культура виробництва.
Нідерландці трепетно ставляться до вибору партнерських сервісних компаній. Центри «Час Газу» відповідають суворим вимогам Prins: ми встановлюємо та обслуговуємо ГБО Prins уже не один рік.
Регулюємо, налаштовуємо та обслуговуємо ГБО: Digitronic, AEB, Zenit, Zavoli, Atiker, SEC, Tamona, Optima, Versus, KME, AGIS, AKME, Argo, Bigas, Diego, EUROPEGAS, ELPIGAS, Alfatronic, Landi, Landi Renzo, Autogas Italia, Stella, Dreamjet, GasItaly, COMPACT тощо.
Регулювання ГБО на карбюраторних автомобілях
Через відсутність керуючої електроніки головним агрегатом, що відповідає за коректність упорскування газу в установках 2-го покоління, є редуктор-випарник. Основна складність тут полягає в алгоритмі механічних регулювань і перевірці коректності налаштувань. Справа в тому, що покладатися доводиться на показники газоаналізатора. Тому ми завжди рекомендуємо розраховувати в цьому питанні на професіоналів.
Налаштування ГБО 2 починається з регулювань холостого ходу. Всі роботи проводяться на прогрітому двигуні, додаткові споживачі енергії, що впливають на оберти ДВЗ, – кондиціонер, пічка, підігрів, світло – відключаються. Інакше регулювання ГБО на карбюраторних автомобілях буде некоректним.
Отже, гвинт жадібності (регістр потужності) знаходиться в положенні «відкрито». Гвинт холостого ходу закритий.
Запускаємо двигун у штатному режимі – на бензині. Потім переводимо кнопку управління режимами в середнє положення і відпрацьовуємо залишок бензину в карбюраторі. Як тільки починається нестійка робота двигуна, вмикаємо газовий режим.
Налаштування ГБО 2 триває так: знімаємо газовий рукав з редуктора, примусово відкриваємо клапан і слухаємо, чи йде газ. У разі, якщо газ не надходить – відкручуємо гвинт холостого ходу, поки не почуємо легке шипіння. Після того як почули шипіння, установлюємо газовий рукав назад на редуктор і підключаємо дроти на клапан. Потім запускаємо авто на газі та проводимо регулювання за допомогою газоаналізатора.
Наступний етап – регулювання ГБО 2 під навантаженням. Для цього підвищуємо оберти у статичному положенні, дивимося на показники газоаналізатора і за необхідності відкриваємо гвинт жадібності (регістр потужності).
До речі, до налаштувань слід приступати при повністю справному карбюраторі – коли машина на бензині працює без нарікань. Якщо витрати газу дорівнюють бензиновим, це однозначно вказує на неправильне сумішоутворення.
Налаштування ГБО 2-го покоління на інжекторі
На інжекторні двигуни зазвичай рекомендується ставити більш сучасні установки – системи 4-го покоління, про які ми скажемо далі, адже їх створювали спеціально під інжектор. Однак у деяких випадках така газифікація позбавлена економічного сенсу через солідний вік авто, тому автовласники вибирають менш досконалі системи. До слова, у більшості випадків установлення і регулювання газу 2-го покоління на авто із системою впорскування технічно можлива.
Отже, пропан-бутан потрапляє в циліндри вже в суміші з повітрям через проставку-міксер між дроселем і повітроводом. Тут є нюанс: у колектор надходить уже готова паливно-повітряна суміш, і щоб захиститися від випадкового займання суміші поза циліндрами, система подачі пропану має запобіжний клапан – «антиудар».
Налаштування ГБО 2-го покоління на інжекторному двигуні проводиться так само, як і на карбюраторі, – гвинтами (див. вище) на редукторі-випарнику і дозаторі (регістрі потужності). Коректність регулювань перевіряється при діагностиці. На автомобілях без зворотного зв'язку OBD II («Ланос» тощо) головною перевірочною ланкою стає газоаналізатор. Налаштування газу 2-го покоління вважається завершеним, коли всі показники в нормі.
Налаштування ГБО 4-го покоління
На відміну від більш ранніх газових систем, де ключовим агрегатом газобалонної установки є редуктор-випарник, в установках під інжекторний двигун за все відповідають електронний блок управління (ЕБУ) і прошита в ньому програма газового впорскування. Здебільшого доводиться мати справу з універсальними програмами, які потребують індивідуальних уточнюючих регулювань під конкретний двигун.
Зазначимо, що в деяких випадках можна застосовувати збірну комплектацію установки, наприклад, ЕБУ від СТАГ, КМЕ, а редуктор і форсунки – сторонніх виробників. Однак ми рекомендуємо застосовувати монобрендові комплекти ГБО, де кожний елемент розроблений заводом-виробником один під одного.
Налаштування ГБО 4-го покоління починається з автокалібрування і автоналаштування. В цьому плані регулювання ГБО 2-го покоління на інжекторі викликає більше клопоту. Деякі автовласники помилково обмежуються цим етапом, вважаючи, що на цьому регулювання закінчуються. Наслідки від неправильного впорскування на інжекторних автомобілях проявляються раніше, ніж на карбюраторних. Крім прогару клапанів страждають також каталізатор і турбіна, якщо така є.
Щоб цього не сталося, створюється паливна карта, яка повністю повторює бензинові алгоритми, тільки з коефіцієнтом корекції. Нагадаємо, що блок управління двигуном і газовий блок працюють за принципом ведучий-ведений, і щоб газова програма могла зняти налаштування бензинового режиму після автокалібрувань і авторегулювання, автомобіль деякий час експлуатується в нормальному режимі. Газовий ЕБУ в цей час збирає інформацію про бензинові алгоритми.
Далі налаштування ГБО 4-го покоління полягає у створенні альтернативної паливної карти з часом відкриття газових форсунок в окремому діапазоні обертів двигуна. На карбюраторі, як ви пам'ятаєте, в такій точності немає необхідності.
Фінальним етапом регулювальних робіт є перевірка коректності налаштувань при діагностиці. Запитання про те, як налаштувати ГБО 4 або як регулювати газобалонне обладнання 2-го покоління, ставте нашому консультанту.