ГБО: все, що потрібно знати новачку

044 333 91 95
Сьогоднішні ціни на бензин вже легко порівняти з європейськими, тому навіть противники газу замислюються про газифікацію.
Пересідати на економічні машини сенсу немає, тому що еволюція бензинових ДВС досягла стелі - нескінченно знижувати споживання палива просто неможливо, і паспортні дані автомобілів мають відношення, скоріше, до маркетингу, ніж до реальності.
А електродвигуни поки не досягли прийнятних споживчих властивостей:
Виходить, альтернативи газу найближчим часом не буде, а це означає, доведеться хоч трохи розбиратися в ГБО.
В якості альтернативи бензину застосовують метан (природний газ) і пропан-бутан (нафтовий газ - побічний продукт нафтопереробки). Метан дорожче і його фізичні і хімічні властивості змушують використовувати товстостінні балони, тому що природний газ зберігають і транспортують під тиском 300 атм. Крім того, щоб мати адекватний запас палива, балонів потрібно кілька штук.
Одним словом, місця в легковому авто для метанової установки немає, а її ціна настільки висока, що при звичайній «громадянській» експлуатації обладнання окупається довго. Потрібні великі пробіги - сотні кілометрів в день, що для комерційних вантажних авто - норма. З пропаном простіше: по-перше, тиск в балоні не перевищує 16 атм., По-друге, газ зріджують, що спрощує його транспортування і зберігання.
Збільшення витрат пов'язані з більш низькою щільністю газу, через що 1,19 л пропан-бутану (річна суміш) еквівалентні 1 л бензину. А ціна ГБО під пропан хоч і зафіксована в євро, тому що виробляється в Європі, але дозволяє окупити витрати на придбання та монтаж обладнання за короткий пробіг. Колись це було 15-20 тис. км пробігу, але з останніми змінами цін на українських АЗС бюджетне ГБО «відбивається» за 10 тис. км. Відзначимо, тут мова йде про сучасні установки 4-го покоління для інжекторних машин. Установка «під карбюратор» коштує дешевше, а це означає, окупається ще швидше.
Робота авто на газі виглядає так: запуск і прогрівання мотора відбуваються на бензині. Після того як температура редуктора досягає 40°C, електроніка (електронний блок управління - ЕБУ) перемикає машину в газовий режим: подача бензину перекривається, а газовий клапан відкривається. Прогрівання треба для якісного перетворення пропану з зрідженого стану в пароподібний. Якщо заводитися відразу на газі (така функція є, але вона належить до аварійного пуску), то збільшується навантаження на редуктор-випарник.
Вприскування відбувається через газові форсунки. Програма, прошита в газовий ЕБУ, регулює час відкриття штока форсунки, тим самим дозуючи кількість палива, що подається.
На відміну від попередніх поколінь газобалонного обладнання, де балом правив редуктор-випарник, в сучасному ГБО ключова роль - у електроніки. Завдання ЕБУ - перехоплювати сигнали з бортового комп'ютера авто (БК) і вчасно коригувати газове впорскування, віддаючи сигнали форсунок і редуктора. Прив'язка до БК потрібна, тому що він «знає» про поточну роботу двигуна завдяки імпульсам з датчиків. Крім того, «газомозок» контролює залишок газу в балоні і відключає газовий режим, якщо з газом щось не так. Виходить, роль водія - вчасно заправлятися газом і не забувати поповнювати запас бензину, який потрібен для прогревання.
Більшість програм, прошитих в ЕБУ, відносять до універсальних, тому після монтажу фахівець налаштовує систему під конкретний автомобіль. В першу чергу потрібно створити паливну карту, яка ґрунтується на бензинових показниках. Співпраця БК і ЕБУ базується на принципі ведучий-ведений: «газомозок» знімає бензинові алгоритми і формує газові з допомогою коефіцієнта корекції. Авто налаштовується в русі, на всіх режимах.
Після отриманих налаштувань налаштовувач перевіряє коректність роботи системи при діагностиці. У машинах без зворотного зв'язку (газовий ЕБУ без функції OBD-адаптації) коректність сумішоутворення перевіряється газоаналізатором. Саме тому непідготовленим майстрам не рекомендується ставити і налаштовувати ГБО самостійно. Втім, підбір комплектації газового обладнання теж краще довірити фахівцеві.
Неможливо досягти нормальної роботи газової системи, якщо агрегати ГБО не відповідають характеристикам мотору. Продуктивність редуктора повинна бути не нижче, ніж потрібно для мотора з певною потужністю. Краще дотримуватися 20-відсотковий запас, щоб виключити граничні навантаження на агрегат. При виборі газових форсунок орієнтуються на їх продуктивність та «швидкострільність». Тобто крім потужності форсунок важлива швидкість спрацьовування штока: швидкострільність повинна бути не гірше, ніж у бензинових форсунок.
Нарешті, налаштування ГБО - це вінець успішного монтажу.
Помилки в підборі комплектації, монтажі або параметрів призводить до некоректного сумішоутворення. Відхилення в складі паливної суміші надзвичайно шкодять двигуну, каталізатору і турбіні. В результаті можливе скорочення ресурсу або виходу з ладу дорогих елементів, тому економити на комплектації або кваліфікованому монтажі не слід.
Звертайтеся тільки в перевірені компанії, які беруть на себе гарантовані зобов'язання та видають документи для реєстрації ГБО в ДАІ. До речі, реєстрація - обов'язкова. Всі питання по комплектації, цінами і документації задавайте нашим консультантам.